Портфоліо

Опис досвіду роботи з проблеми

«Формування інформаційної та комунікаційної культури як основа підвищення професійної компетентності сучасного педагога»

Діхтяр С. В., заступник директора з навчально-виховної роботи Нечаївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів ім. Ю. І. Яновського Компаніївської районної ради Кіровоградської області

Актуальність досвіду. Інтеграція України у світовий освітній простір вимагає постійного вдосконалення національної системи освіти, пошуку ефективних шляхів підвищення якості освітніх послуг, розвитку дослідницької компетентності випускників навчальних закладів, апробації та впровадження інноваційних педагогічних систем, інформаційно-комунікаційних технологій (далі -ІКТ) в навчальний процес.
Сьогодні інформаційні технології стали невід’ємною частиною сучасного світу, вони значною мірою визначають подальший економічний і суспільний розвиток людства. У цих умовах змін вимагає й система навчання. Отже, можна сказати, що актуальність даного питання має місце у сучасному освітньому середовищі, адже нині якісне викладання дисциплін не може здійснюватися без використання засобів і можливостей, які надають комп’ютерні технології та Інтернет. Вони дають змогу вчителю краще викладати навчальний матеріал, робити його більш цікавим, швидко перевірити знання учнів і підвищити їхній інтерес до навчання. Учитель має можливість отримувати найсучаснішу інформацію, активно спілкуватися з колегами, учнями та батьками. Тому проблема формування та розвитку професійної компетентності сучасних педагогічних кадрів у сфері інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ-компетентності) є актуальною як в педагогічній теорії, так і в практиці освіти. Широке використання інформаційно-комунікаційних технологій є умовою виконання державного замовлення розвитку освіти.
Основна ідея досвіду полягає в створенні умов для підвищення ІКТ-компетентності педагогічних працівників, що забезпечує ефективне впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в навчально-виховний процес та управлінську діяльність Нечаївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів ім. Ю. І. Яновського Компаніївської районної ради Кіровоградської області.
Мета досвіду:
-  визначення індивідуальної траєкторії саморозвитку, самоосвіти та навчання педагогічних працівників основам інформаційно-комунікаційних технологій в умовах формування інформаційно-освітнього простору школи;
-    визначення напрямків методичної роботи в Нечаївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів ім. Ю. І. Яновського Компаніївської районної ради Кіровоградської області в умовах інформатизації освіти.
У рамках реалізації проблеми «Формування інформаційної та комунікаційної культури як основа підвищення професійної компетентності сучасного педагога» визначено основні завдання:
-    створення та функціонування інформаційного освітнього середовища закладу як платформи для здійснення навчально-виховного процесу та науково-методичної діяльності;
-  формування у педагогічних працівників цілісного погляду на сучасні інтернет-технології, розуміння можливості цих технологій та способів їх використання для вирішення своїх професійних завдань;
-  розвиток навичок практичного використання зазначених технологій для організації навчально-виховного середовища, підготовки до уроків, спілкування з учнями та батьками, взаємодії з колегами та обміну практичним досвідом;
-    самостійне опановування нових технологій, які сприяють покращенню навчання та викладання;
-  організація співпраці учнів та вчителів з використанням хмарних технологій (Google, SkyDrive, ін);
-    організацію Е-тестування учнів на основі сучасних сервісів;
-   проведення он-лайн методичних заходів та участь у таких заходах педагогічних працівників;
-   забезпечення методичного супроводу впровадження ІКТ в навчально-виховний процес та управлінську діяльність.
Науково-теоретична база досвіду.
Законами України «Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки», «Про освіту», «Про вищу освіту», Національною стратегією розвитку освіти в Україні на 2012-2021 роки, Концепцією реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти  «Нова українська школа»  на період до 2029 року та іншими офіційними документами передбачається забезпечення ефективного впровадження і використання інформаційно-комунікаційних технологій на всіх освітніх рівнях усіх форм навчання, формується запит не тільки на оновлення інформаційно-освітнього середовища загальноосвітніх закладів, а й на ефективне використання їх ресурсів. А це неможливо без неперервного професійного розвитку педагогів. Інформаційно-освітнє середовище в цьому випадку виступає сферою і засобом розвитку їх професійної компетентності. При цьому безперервна зміна її потенціалу вимагає випереджаючого розвитку ІКТ-компетентності педагогів.
У науковій літературі питаннями компетентності опікувалися такі науковці: О. Акімова, В. Введенський, О. Дахін, Дж. Равен, І. Зимняя, О. Овчарук, О. Пометун, В. Петрук, А. Хуторський та ін.
Професійну компетентність розглядали В. Адольф, А. Маркова та ін.  Компетентність учителя досліджували: В. Бондар, І. Зязюн, Д. Мазоха, А. Радченко, В. Семиченко, В. Сластьонін, Е. Соф’янц, Р. Хмелюк, Л. Хоружа та ін.
Особистісні якості педагога в структурі педагогічної компетентності виокремлено А. Деркачем, В. Зазикіним, Т. Ільїною, І. Колесніковою, Н. Кузьміною, В. Лозовецькою та ін.
Проблемам упровадження й ефективного застосування ІКТ в освіті присвячено чимало теоретичних та експериментальних праць вітчизняних й зарубіжних педагогів і психологів, зокрема: В. Безпалька, В. Бикова, Б. Гершунського, С. Гончаренка, Р. Гуревича, В. Заболотного, М. Кадемії, М. Козяра, Ю. Машбиця, Є. Полат, І. Роберт, С. Сисоєвої та ін.
Проблемами, пов’язаними з інформатизацією шкільної освіти й підготовкою педагогічних працівників до використання ІКТ у навчально-виховному процесі, займались такі науковці, як Жалдак М. І., Биков В. Ю., Морзе Н. В., Білоусова Л. І., Смирнова-Трибульска Є. Н., Тришина С. В., Роберт І. В., Назаренко В. С., Акуленко В. Л. та інші.
Вивчення та поступове впровадження проблеми в систему роботи.
І етап – 2013-2014 н.р. Мотиваційно-діагностичний період.
-  вивчення існуючого механізму стимулювання і мотивації педагогічних працівників щодо підвищення своєї ІКТ-компетентності та використання ІКТ у професійній діяльності;
- виявлення рівня ІКТ-компетентності педагогів, їх готовності до впровадження вказаних технологій в навчально-виховний процес;
-  вивчення стану комп’ютеризації, підключення до мережі Інтернет та забезпечення електронними засобам навчання.
Діагностика педагогічних працівників проводилась у таких формах: анкетування, співбесіди, відвідування уроків, позакласних заходів, опитування, аналіз, виявлення вчителів з високим рівнем мотивації, спрямованої на інноваційні зміни в умовах інформатизації суспільства.
Результати діагностики: основними чинником мотивації педагога до використання ІКТ та підвищення їх компетенції є:
-  підвищення кваліфікаційного рівня педагога (50%),  
-  можливість творчого і ділового зростання (35%),  
-  визнання та схвалення результату (30%),
-  успіх (12%).  
За результатами анкетування з ІКТ 82% педагогів закладу мали сформовані базові комп’ютерні навички та готові до впровадження нової технології.
ІІ етап – 2014-2015 н.р. Планування методичної роботи з педагогічними працівниками.
Мета етапу: визначення цілей методичної роботи; планування та організація колективних, індивідуальних форм методичної роботи на основі отриманих результатів.
Напрямки науково-методичного забезпечення впровадження ІКТ:
-  підвищення рівня ІКТ-компетентності педагогічних працівників;
- створення та функціонування єдиного освітнього інформаційного простору закладу;
-   робота над єдиною науково-методичною проблемою школи;
-   моніторинг рівня володіння та використання ІКТ.
ІІІ етап – 2015-2017 н.р. Період особистісного зростання педагога.
Реалізація технології в освітньому процесі, корекція діяльності вчителів, що мають проблеми в опануванні нової технології.
ІV етап – 2017-2018 н. р. Підсумковий період.
Основні завдання: обробка даних, узагальнення досвіду роботи вчителів, моральне та матеріальне стимулювання учасників інновації, висвітлення та поширення результатів досвіду.
Сутність досвіду.
Реалізуючи даний напрямок, в Нечаївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів ім. Ю. І. Яновського Компаніївської районної ради Кіровоградської області була затверджена програма інформатизації освітнього процесу (https://goo.gl/FwCGUZ). Переглянуті кваліфікаційні характеристики посад працівників освіти, які вимагають від учителя на рівні з професійними і правовими компетентностями, володіння й інформаційно-комунікативними компетентностями. У світлі цих вимог в школі проводиться робота по навчанню педагогів використання ІКТ в освітній діяльності. З 2010 по 2016 роки педагогічні працівники пройшли курси з отриманням свідоцтв про додаткову професійну підготовку за наступними програмами: «Іntel® Навчання для майбутнього», «Основи інформаційно-комунікаційних технологій» в рамках проекту Mіcrosoft Партнерство у навчанні, «Основи Інтернет та он-лайнові освітні середовища», «Основи веб-дизайну», «Основи комп’ютерної графіки», «Основи створення освітнього блогу» та ін. (https://goo.gl/EXJS6n).
Впровадження та навчання ІКТ не можливе без матеріально-технічної бази школи. Щороку ведеться робота щодо її поліпшення. Заклад забезпечено комп’ютерною технікою, наявна інтерактивна дошка, мультимедійна техніка, програми навчального призначення з різних предметів, підключення до мережі Інтернет.
На сьогоднішній день впровадження ІКТ здійснюється за наступними напрямками:
-   побудова уроку з застосуванням програмних мультимедійних засобів: навчальних програм і презентацій, електронних підручників, відеороликів, використанням хмарних технологій, ін.;
- здійснення автоматичного контролю: використання готових тестів, створення власних тестів, застосовуючи тестові оболонки;
-  організація та проведення лабораторних практикумів з віртуальними моделями, адже багато явищ недоступні для вивчення в класах через відсутність обладнання, обмеженості часу або не підлягають прямому спостереженню, але можуть бути досить детально вивчені в комп'ютерному експерименті;
-    віртуальні екскурсії;
-    обробка результатів експерименту;
-    розробка методичних програмних засобів;
-    використання ресурсів Інтернет;
-  комунікаційні технології: дистанційні олімпіади, конкурси, проекти, дистанційне навчання.
Також одним з основних напрямків інформатизації освіти є використання ІКТ з метою вдосконалення різних підходів до навчання, орієнтованих на розвиток інтелектуального потенціалу учня в умовах інформатизації сучасного суспільства.
Використання нових інформаційних технологій істотно полегшує діяльність вчителя:
1. Ведення різної документації (планування, конспекти занять, звіти).
2. Учитель, використовуючи комп'ютер, може готувати різноманітні дидактичні матеріали.
3. Для вчителя відкривається можливість використання мультимедійного проектора, інтерактивних дощок, електронних журналів. Важливу роль займає використання електронних підручників та ППЗ на уроках, а також у позаурочній діяльності. Завдяки інтерактивній подачі матеріалу в учнів формується творчий підхід до навчання, учень отримує навички самостійної роботи, підвищується рівень сприйняття матеріалу, учень протягом усього уроку займає активну позицію, при вивченні будь-якої теми.
4. Учитель може самостійно розробляти тести, контролюючі програми. Для створення тестів педагогу не обов'язково мати глибокі знання програмування, адже багато програм призначені для створення інтерактивних тестів на основі бланків.
5. Використання Інтернету відкриває широкі можливості перед педагогом в самоосвітній діяльності:
-  брати участь в семінарах різного рівня щодо застосування ІКТ в навчальній практиці;
-    брати участь в професійних конкурсах, он-лайн форумах і педрадах;
-    проходити дистанційне навчання в міжкурсовий період;
-  використовувати при підготовці до уроків, на факультативах, у проектній діяльності широкий спектр цифрових технологій і інструментів: текстові редактори, програми обробки зображень, програми підготовки презентацій, електронних таблиць;
-   забезпечити використання колекції цифрових освітніх ресурсів і ресурсів Інтернет;
-   формувати банк навчальних завдань, які виконуються з активним використанням ІКТ;
-    розробляти власні проекти щодо використання ІКТ.
Комп'ютер – всього лише інструмент, використання якого органічно вписується в систему навчання, сприяє досягненню поставлених цілей і завдань уроку. Комп'ютер не замінює вчителя або підручник, але докорінно змінює характер педагогічної діяльності. Включення в хід уроку ІКТ робить процес навчання цікавим і цікавим, створює у дітей бадьорий, робочий настрій, полегшує подолання труднощів у засвоєнні навчального матеріалу. Різноманітні моменти застосування інформаційно-комп'ютерних технологій, підтримують і підсилюють інтерес дітей до навчального предмета. Комп'ютер може і повинен розглядатися як могутній важіль розумового розвитку дитини.
Слід зазначити, що час на попередню підготовку вчителя при використанні ІКТ на початковому етапі, безсумнівно, збільшується, проте поступово накопичується методична база, що значно полегшує цю підготовку в подальшому.
Дуже часто, коли йдеться про інформатизацію освіти, ми маємо на увазі впровадження інформаційно-комунікаційних технологій тільки в навчальний процес. Це, дійсно, дуже важливий напрям інформатизації освіти. Проте, вивчаючи особливості застосування засобів ІКТ в освіті, важливо розуміти, що власне навчальний процес є основною, але не єдиною галуззю діяльності школи, в якій нині відбувається масове впровадження різних інформаційно-комунікаційних технологій.
І враховуючи те, що сьогодні школа отримує безліч різноманітної інформації, перед адміністрацією стає питання щодо використання сучасних технологій по обробці, зберіганню і аналізу отриманої інформації, що сприяє поліпшенню адміністративної діяльності, підтримці управлінських і наукових досліджень, розширенню рамок процесу навчання, підвищенню ефективності персональної діяльності школярів. Це не випадково, оскільки інформатизація спрощує, оптимізує і скорочує процес складання документації, забезпечує отримання своєчасних відомостей, необхідних для ухвалення управлінських рішень, робить персональний контроль більш докладним.
Текстові процесори, електронні таблиці, програми презентаційної графіки, Web-редактори, поштові клієнти допомагають роботі адміністрації закладу. Налагоджений зв'язок з освітніми установами і організаціями через електронну пошту, що дозволяє економити час і оперативність при виконанні наказів, розпоряджень, звітів та інших документів. Робота в таких програмах як Microsoft Ecxel, Microsoft Word дозволяє своєчасно, швидко скласти звіт по школі, педагогічну картотеку, дозволяє автоматизувати процес обробки результатів тематичних, підсумкових перевірних робіт, відстежувати їх динаміку, що дозволяє своєчасно коригувати зміст і методику навчання. Табличний процесор Excel дозволяє легко проводити обробку і аналіз результатів тестових завдань і наочно представляти їх у вигляді таблиць і діаграм, що загалом створює основу інформаційного забезпечення управління якістю освіти. Програма Microsoft Power Point, створення презентацій, дозволяє наочно, доступно представляти будь-яку інформацію, що використовується при проведенні педагогічних рад, семінарів, засідань методичних об'єднань, нарад. Інтернет-ресурси дозволяють здійснювати доступ і отримувати консультації з питань планування, організації і контролю в загальноосвітній установі, організації методичної роботи в школі. Google Forms – сервіс Google, що дозволяє зробити он-лайн опитування і створити зведену таблицю з відповідями усіх респондентів автоматично. Сфера застосування таких опитувань різноманітна: анкетування батьків, учнів та педагогів школи, відправивши посилання на сторінку опитування по електронній пошті.
Завдяки злагодженій діяльності педагогічного колективу в закладі проводиться робота по формуванню єдиного освітнього простору, вдосконаленню і наповненню його навчальним та інформаційним матеріалом. Для цього проводиться переробка наявного навчального і методичного матеріалу в електронну форму і створюється інформаційна база даних. Проводиться робота по створенню ефективної і зрозумілої автоматизованої системи управління освітньою установою, створенню умов ефективного використання можливостей інформаційного середовища Інтернет.
 Функціонує сайт Нечаївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів ім. Ю. І. Яновського Компаніївської районної ради Кіровоградської області (http://nechaivka.edukit.kr.ua). Вчителі школи ведуть персональні сайти та блоги. У 2016 році визнано переможцями обласного огляду освітніх блогів «Педагогічна блогосфера» та нагороджено Дипломом ІІІ ступеня Громко Л. В., вчителя математики, у номінації «Блог учителя. Освітня галузь «Математика та технології»» (http://svit-matematyky.blogspot.com/) та Дипломом І ступеня Ткаченко О. М., шкільного бібліотекаря, у номінації «Блог бібліотекаря». (http://biblioteka-nech.blogspot.com/) У 2017 році нагороджено Дипломом ІІ ступеня Ткаченко О. М., вчителя історії у номінації «Блог учителя. Освітня галузь «Суспільствознавство»» (http://nech-klio.blogspot.com/).
Інформація про заклад інтегрується до інформаційної системи управління освітою (ІСУО) (https://isuo.org/ru/).
Школа підтримує тісні взаємозв’язки з методичною службою відділу освіти Компаніїівської РДА (http://metodobriy.blogspot.com/), КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського». Забезпечено наступність та неперервність в розвитку професійної компетентності педагогічних працівників шляхом дистанційного навчання у міжкурсовий період (https://goo.gl/AX7Pye). ІКТ-технології дозволяють організувати проведення педагогічних рад, нарад, засідань методичних об’єднань, семінарів, конференцій у режимах  off-line  та on-line. До них можна залучити всіх учасників навчально-виховного процесу закладу (або навіть інших закладів) незалежно від їх місця перебування.
У плані методичної роботи навчального закладу передбачено проведення заходів, що пов’язані з опануванням та використанням інформаційно-комунікаційних технологій, зокрема:
1) Тематичні педагогічні ради:
-  Компетентнісно-орієнтоване навчання як напрям творчого педагогічного пошуку. Розглядалося питання «Використання інформаційно-комунікаційних технологій при викладанні фізики» (2013-2014 н.р.).
-  Формування ціннісного ставлення до праці, залучення учнів до активної трудової діяльності. Розглядалося питання «Використання проектної технології на уроках трудового навчання». (2014-2015 н.р.)
- Роль творчої взаємодії вчителя та учнів у підвищенні ефективності навчально-виховного процесу в школі. Розглядалося питання «Впровадження інформаційно-комунікативних технологій у навчально-виховний процес як основний мотив розвитку творчості та підвищення можливостей педагогічної самоосвіти». (2015-2016 н.р.)
- Використання інноваційних технологій у навчально-виховному процесі з метою формування життєвих компетенцій учнів. Розглядалося питання «Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках історії» (2015-2016 н.р.)
- Роль інформаційних комунікацій у сучасному підході до  викладання базових дисциплін. Розглядалися питання:
- «Використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному  процесі,  як засіб підвищення якості освітнього процесу».
- «Переваги використання інформаційно-комунікаційних технологій у виховній роботі з учнями».
- «Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках української мови та літератури як засіб формування когнітивної компетенції школяра».
- «Специфіка використання інформаційних технологій у практиці початкової школи з метою розвитку творчого потенціалу учнів».
- «Основні вимоги до змісту та оформлення мультимедійної презентації». (2016-2017 н.р.)
2) Проведення щорічного тематичного методичного місячника, в рамках якого проводяться тренінги, майстер-класи, презентації, індивідуальні та тематичні консультації, практичні заняття, відкриті уроки, ін.:
- 2013 р. – «Творчість вчителя і учня – шлях до удосконалення сучасного уроку і підвищення якості знань учнів» (https://goo.gl/KdEX7K).  
-  2014 р. – «Обрії майстерності» (https://goo.gl/R9tqfs).
- 2015 р. – «Інформаційна компетентність як вагома складова фахової компетентності вчителя» (https://goo.gl/UBuPif).
- 2017 р. – «Технологізація сучасного освітнього процесу» (https://goo.gl/4EBzDk).
3) Проведення на базі закладу районних та обласних заходів:
Навчальний рік

Вид заходу та його тема

Для якої категорії працівників проводиться
2016-2017
Районний семінар-практикум з проблеми «Використання інноваційних технологій під час викладання природничих наук»
Для учителів хімії та біології
Районний семінар-практикум з проблеми «Фахова майстерність учителя як один із компонентів підвищення якості освіти»
Для учителів зарубіжної літератури та російської мови
2015-2016
Районний семінар-практикум з проблеми «Використання інтерактивних технологій на уроках образотворчого мистецтва за новим державним стандартом»
Для учителів образотворчого мистецтва
2014-2015
Районний семінар-практикум з проблем «Система роботи закладу освіти з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності» та «Управління професійним зростанням педагогів у системі методичної роботи в закладі освіти»
Для керівників закладів освіти
 Районний семінар-практикум з проблеми «Впровадження інноваційних технологій в діяльність заступників директорів з виховної роботи, класних керівників та умови ефективної виховної роботи закладу»
Для заступників директорів з виховної роботи
2013-2014
Районний семінар-практикум з проблеми  «Формування в учнів економічних компетентностей, навичок адаптації до суспільних ролей в економічному середовищі»
Для учителів економіки
Районний семінар-практикум «Школи молодого вчителя» з проблеми «Формування професійної компетентності молодого вчителя»
Для молодих та малодосвідчених учителів
Обласний семінар-практикум з проблеми «Сучасні технології як засіб розширення інформаційного простору користувача бібліотеки навчального закладу: практичний аспект».
Для шкільних бібліотекарів
Районний семінар-практикум з проблеми «Формування мистецьких компетентностей учнів».
Для учителів початкових класів
2012-2013
Районний семінар-практикум з проблеми «Формування інтересу до занять фізичною культурою за допомогою ігрового методу».
Для учителів
фізичної культури
Спільно з КОІППО проведено засідання обласної творчої групи учителів інформатики загальноосвітніх навчальних закладів з проблеми «Технологічні особливості сучасного уроку інформатики»
Для учителів інформатики
Результативність досвіду.
Процес формування ІКТ-компетентності вчителя носить розвиваючий характер. Учитель-предметник повинен мати предметно-орієнтовану ІКТ-компетентність, тобто вміти освоювати спеціалізовані технології та ресурси, розроблені відповідно до вимог та змісту того чи іншого навчального предмета, а також формувати в собі готовність до їх впровадження в освітню діяльність. Також великою мірою інформаційно-освітнє середовище школи виступає засобом і сферою особистісного розвитку педагогів, формує конструкцію особистісних змін. Організація цілеспрямованої та ефективної методичної роботи в цьому напрямку дає свої позитивні результати. Вчителі нашої школи є активними учасниками різних методичних форм роботи:
Участь в методичних заходах
1. Вчитель інформатики та математики Громко Г. Ю. був учасником V Всеукраїнського форуму Microsoft «Вчитель-новатор».
2. 26-30.10.2015 року вчитель математики Громко Л. В. була учасником обласної науково-практичної Інтернет-конференції (ХІ Хмурівські читання) з проблеми «Технологія фахової майстерності: електронні освітні ресурси та технології» (КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського»)
3. 15.12.2015 року директор школи Ткаченко А. В. був учасником круглого столу «Українській Асоціації імені Василя Сухомлинського – чверть століття» та представляв матеріали з досвіду роботи закладу з проблеми «Розвиток творчого потенціалу вчителя у контексті педагогіки Василя Сухомлинського» (КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського»)
4. 03.02.2016 року вчитель інформатики та математики Громко Г. Ю. був учасником тренінгу «Формування і оцінювання навичок безпечного і відповідального використання Інтернету» (сертифікат №027-ІТKRVG від 03.02.2016 р.) (КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського»)
5. 07.02.2016 року вчитель інформатики та математики Громко Г. Ю. був учасником обласної науково-практичної конференції «Безпека дітей в Інтернеті: попередження, освіта, взаємодія» (Секція 3: Роль педагогічної спільноти у створенні якісного безпечного україномовного контенту в мережі Інтернет) (сертифікат МЗ №02136577-077/16 від 07.02.2016 р.) (КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського»)
6. 21.06.2016 року шкільний бібліотекар Ткаченко О. М. була учасником творчої лабораторії бібліотекарів з проблеми «Розширення інформаційно-освітнього простору користувача: досвід, ідеї, перспективи» (КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського»)
7. З 16 до 22.05.2016 року учителі школи були учасниками районної науково-практичної інтернет-конференції за підсумками роботи над районною науково-методичною проблемою «Науково-методичний супровід формування в учнів та дітей дошкільного віку мотивації до навчальної діяльності та саморозвитку в контексті компетентнісного підходу до навчально-виховного процесу» за такими напрямами:
-  «Управлінський аспект реалізації науково-методичної проблеми».
-  «Освітня галузь «Суспільствознавство»».
-  «Освітня галузь «Математика»».
-  «Освітня галузь «Технології»».
-  «Освітня галузь «Здоров’я і фізична культура»».
8. Вчитель української мови та літератури Чернявська Л. О. та вчитель зарубіжної літератури Марченко Т. А. були учасниками обласного фестивалю освітніх веб-квестів «Методичні акварелі». (грудень, 2016 року). (КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського»)
9. 21-23.11.2016 року заступник директора з навчально-виховної роботи Діхтяр С. В. була учасником обласної науково-практичної інтернет-конференції «Інформаційно-освітній простір регіону як відкрита педагогічна система розвитку вчителя: проблеми, перспективи». Виступ «Розвиток ІКТ-компетентності сучасного вчителя» (КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського»)
10. 15.03.2017 року заступник директора з навчально-виховної роботи Діхтяр С. В. була учасником семінару керівних кадрів з проблеми «Сучасна аналітична діяльність керівника закладу освіти». (КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського» – НВО «Олександрійська гімназія імені Т. Г. Шевченка – ЗНЗ І-ІІ ступенів – Школа мистецтв)
11. 29.03.2017 року директор школи Ткаченко А. В. та заступник директора з навчально-виховної роботи Діхтяр С. В. були учасниками семінару-тренінгу творчих та обдарованих управлінців «Управлінські студії. Освітній менеджмент».
12. 04.04.2017 року вчитель історії Ткаченко О. М. була учасником обласного науково-практичного семінару для вчителів історії «Толерантність у багатокультурному суспільстві в умовах світової політичної кризи». (КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського»)
Дистанційне навчання
1. Вчитель математики Громко Л. В. 16-28 січня 2017 року була учасником вебінару «Інтерактивної школи творчого вчителя» на тему «Алгебра. 8 клас. Корені квадратного рівняння. Методи їх знаходження. Використання ІКТ». (ТОВ «Видавництво «Ранок»).
2. Вчитель математики та інформатики Громко Г. Ю. 16-28 січня 2017 року був учасником вебінарів «Інтерактивної школи творчого вчителя» на тему «Алгебра. 8 клас. Корені квадратного рівняння. Методи їх знаходження. Використання ІКТ», «Інформатика. 8 клас. Основи подвійно- й об’єктно-орієнтованого програмування». (ТОВ «Видавництво «Ранок»).
3. Вчитель хімії та біології Чернова О. О. 16-28 січня 2017 року була учасником зимової сесії «Інтерактивної школи творчого вчителя» та брала участь у таких вебінарах: «ЯКлас – ефективний допоміжний інструмент для шкільної освіти», «Хімія. 7 клас. Кисень. Хімія. 8 клас. Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами», «Біологія. 8 клас. Особливості розгляду сенсорних систем людини у курсі біології 8 класу», «Біологія. 7 клас. Аналіз фізіологічних систем тварин на прикладі транспортної системи». (ТОВ «Видавництво «Ранок»).
4. Вчитель української мови та літератури Чернявська Л. О. 02 березня 2017 року була учасником вебінару «Дистанційної Академії» на тему «Виховання патріотизму на уроках російської мови». (ВГ «Основа»).
5. Вчитель історії Ткаченко О. М. 29 березня 2017 року була учасником вебінару «Дистанційної Академії» на тему «Ed Camp Ukraine – від мрії до спільноти». (ВГ «Основа»).
6. Директор школи Ткаченко А. В. 29 березня 2017 року був учасником вебінару «Дистанційної Академії» на тему «Проектна діяльність для розвитку навичок ХХІ ст.». (ВГ «Основа»).
7. Вчитель історії Ткаченко О. М. 05 квітня 2017 року була учасником вебінару «Дистанційної Академії» на тему «Історія України. 8 клас. Правобережжя та західноукраїнські землі в другій половині ХVІІ ст.». (ВГ «Основа»).
8. 25.11.2016 року заступник директора з навчально-виховної роботи Діхтяр С. В. пройшла навчання за дистанційним курсом «Готовність педагога до інноваційної діяльності як умова формування професіоналізму» (сертифікат ДК№02136577-0102/16 від 25.11.2016 р.) (КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського»)
9. 01.02.2017 року вчитель історії Ткаченко О. М. пройшла навчання за дистанційним тренінгом «Інтернет-сервіси в освітньому просторі» (сертифікат ДК№02136577-0008/17 від 01.02.2017 р.) (КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського»)
10. 01.02.2017 року вчитель початкових класів Сивирин Н. В. пройшла навчання за дистанційним тренінгом «Інтернет-сервіси в освітньому просторі» (сертифікат ДК№02136577-0011/17 від 01.02.2017 р.) (КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського»)
11. 09.02.2017 року заступник директора з навчально-виховної роботи Діхтяр С. В. пройшла навчання за дистанційним курсом «Апробація навчальної літератури як складова інноваційної діяльності» (сертифікат ДК№02136577-0009/17 від 09.02.2017 р.) (КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського»)
12.  22.02.2017 року вчитель математики та інформатики Громко Г. Ю. пройшов курс «Основи інформаційної безпеки».
13. 07.03.2017 року вчитель хімії та біології Чернова О. О. пройшла навчання за дистанційним курсом «Національно-патріотичне виховання в умовах сучасного освітнього простору» (сертифікат ДК№02136577-0074/17 від 07.03.2017 р.) (КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського»)
14. 09.03.2017 року заступник директора з навчально-виховної роботи Діхтяр С. В. пройшла навчання за спецкурсом «Он-лайнові технології в роботі керівника ЗНЗ» (КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського»).
15. 23.03.2017 року вчитель історії Ткаченко О. М. пройшла навчання за дистанційним курсом «Сервіси Google у професійній діяльності вчителя» (сертифікат №БЦ-С-1259 від 27.03.2017 р.) (НМЦ управління освіти і науки Білоцерківської міської ради)
Творчі групи та об’днання
1. Вчитель математики Громко Л. В. є учасником обласної творчої групи вчителів математики загальноосвітніх навчальних закладів з проблеми «Науково-методичні засади організації навчально-пізнавальної діяльності учнів у процесі навчання математики» та обласної творчої групи вчителів математики, учасників Міжнародного освітнього проекту «Міксіке в Україні» з проблеми «Методичні аспекти застосування прийомів усного рахунку на уроках математики з використанням он-лайнової платформи Прангліміне». (КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського»).
2. Заступник директора з навчально-виховної роботи Діхтяр С. В. є учасником обласного віртуального інтернет-клубу «Серце, віддане дітям» (КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського»)
3. Вчитель української мови та літератури Чернявська Л. О. є учасником дистанційної творчої групи, яка  об’єднує педагогів Маловисківського та Компаніївського районів, за проблемою «Сучасні методи викладання української літератури у школі».
4. Вчитель математики та інформатики Громко Г. Ю. є учасником обласної творчої групи вчителів інформатики загальноосвітніх навчальних закладів з проблеми «Технологічні особливості сучасного уроку інформатики» (КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського»)
5. Шкільний бібліотекар Ткаченко О. М. є слухачем районного майстер-класу на базі досвіду бібліотекаря Компаніївської ЗШ І-ІІІ ступенів Полтавець С.В. з проблеми «Створення сучасної моделі бібліотеки ЗНЗ: продуктивний підхід».
6. Вчитель зарубіжної літератури Марченко Т. А. є слухачем районної Школи творчого словесника з проблеми «Формування творчого потенціалу вчителя в реалізації нових підходів у викладанні зарубіжної літератури» (керівник Величко С.М.)
Висновки.
Отже, виходячи з вищесказаного, можна зробити висновок, що застосування інформаційно-комунікаційних технологій в галузі освіти і безпосередньо в діяльності освітнього закладу стало загальною необхідністю. Активне впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховний процес школи допомагає забезпечити поступовий перехід освіти на новий, якісний рівень. Нові інформаційні технології позитивно впливають на всі компоненти системи навчання: мету, зміст, методи та організаційні форми навчання, засоби навчання, що дозволяє вирішувати складні і актуальні завдання педагогіки для забезпечення розвитку інтелектуального, творчого потенціалу, аналітичного мислення та самостійності педагогічних працівників.
  Формування інформаційно-комунікаційної компетентності сприяє:
всебічному розвитку вчителів, самовдосконаленню, бажанню вчитися впродовж усього життя, розумінню інформаційно-комунікаційних процесів;
здатності застосовувати опановане у професійній діяльності;
удосконалювати професійну майстерність;
застосовувати набуті знання у педагогічній і повсякденній практиці.
   Використання ІКТ дає можливість значно підвищити ефективність засвоєння необхідного обсягу навчального матеріалу, адаптації темпу подання нового матеріалу до швидкості його засвоєння з урахуванням індивідуальних особливостей учнів.
В результаті широкого впровадження ІКТ у процес керівництва, адміністрація закладу накопичує практичний досвід сучасного управління, що дає можливість підвищити якість освіти і професійний рівень педагога, урізноманітнити форми спілкування всіх учасників навчально-виховного процесу.
Література та джерела
1. Кикоть Е.И. ИКТ-компетентность учителя – одно из условий эффективности современного урока [Електронний ресурс] / Е. Кикоть. – Режим  доступу: https://goo.gl/6HexET
2. Шубина И. М. ИКТ-компетентность современного учителя [Електронний ресурс] / И. Шубина. – Режим  доступу: https://goo.gl/2G12t1
3. Національна доктрина розвитку освіти України// Освіта України. – 2002. –№33. – С. 4-6.
4. Лунячек В.Е. Управління загальноосвітнім навчальним закладом з використанням комп’ютерних технологій: Автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01./ В.Е. Лунячек; Центр. ін-т післядиплом. пед. освіти АПН України. – К., 2002. – 20 с.
5. Морзе Н. В. Як навчати вчителів, щоб комп’ютерні технології перестали бути дивом у навчанні?/Н. В. Морзе//Комп'ютер у школі та сім'ї. – 2010. - №6. – с. 10-14. 

Презентація досвіду роботи


1 коментар: